وبلاگ رسمی پروفسور اسماعیل شهبازی

در این وبلاگ تمامی اخبار و مقالات دکتر شهبازی و همچنین مطالب مرتبط با ایشان قرار میگیرد.

وبلاگ رسمی پروفسور اسماعیل شهبازی

در این وبلاگ تمامی اخبار و مقالات دکتر شهبازی و همچنین مطالب مرتبط با ایشان قرار میگیرد.

وبلاگ رسمی پروفسور اسماعیل شهبازی


ایران شناسی را از روستاشناسی آغاز می کنیم



این وبلاگ در مورد علوم ترویج کشاورزی و توسعه روستای ، مطالب و اخبار آن از مقالات دکتر شهبازی و منابع دیگر است.

طبقه بندی موضوعی

 جلسه مشورتی کارشناسان و مدیران و مسؤلان کانون روستازادگان سرزمین آفتاب در مشهد مقدس با استاد دانشگاه شهید بهشتی، در محل مدیریّت ترویج و آموزش کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی، استان خراسان رضوی

استاد دانشگاه شهید بهشتی:

منابع مالی جایگزین مدیریت و تدبیر مسئولان شده است

خراسان رضوی - مورخ پنج‌شنبه 1392/08/16 شماره انتشار 18546

علی بیات-  پول و اعتبار جای مدیریت و تدبیر و کار کارشناسی را از مدیران اجرایی گرفته است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اعلام این مطلب گفت: مدیران همه بر این باورند که پول در دستگاه های اجرایی حرف اول را می زند ولی این باور غلطی است و متاسفانه پول در دستگاه ها خوب مدیریت نمی شود. دکتر اسماعیل شهبازی با اشاره به این که روستاها در حال تخلیه هستند متذکر شد: به دلیل خشکسالی های متوالی اراضی کشاورزی در روستاها از بین رفته و قنات ها خشک شده اند.

وی میانگین سنی کشاورزان را ۵۰ تا ۶۰سال اعلام کرد و گفت: نیروی بخش کشاورزی روز به روز پیرتر می شود و متاسفانه از حضور نسل جوان در روستاها خبری نیست.

وی عنوان کرد: روستاییان به شهرک ها و حاشیه شهرها هجوم آورده اند و جوانان روستاها و افراد تحصیل کرده روستاها را ترک کرده اند.وی افزود: مملکت ما نخبه پرور شده و ارتباط نخبه ها با دانش آموزان هم قطع شده است و برای دانش آموزان عادی چندان سرمایه گذاری نمی شود.

وی تصریح کرد: مسئولان روستا و روستایی را فراموش کرده اند و نابسامانی های متعدد، افت آبهای زیرزمینی، مهاجرت روستاییان و فرار نسل جوان از روستا دال بر این ادعاست.

وی خطاب به مسئولان و متولیان امر گفت: روستازاده ها اگر امروز کنترل نشده و مورد توجه قرار نگیرند، خطرشان خیلی بیشتر از بچه های شهری خواهد بود.

وی با اشاره به این که مدارس روستایی یکی پس از دیگری به دلیل جمعیت پایین تعطیل می شوند افزود: این عوامل باعث می شود سن دانش آموز بالا رفته و نسل جوان روستایی روزبه روز حیران و سرگشته شود.وی گفت: متاسفانه حرفه کشاورزی و روستایی بودن تقدس خود را در بین روستاییان از دست داده است.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی در بین ۳قوه گرفتار شده است و این مملکت یک قوه دیگر تحت عنوان قوه حیات لازم دارد که این قوه بتواند قوت آب، محیط زیست، خوراک،هوا و ... را تامین کند.

دکتر شهبازی هشدار داد: ما نباید بیشتر از این با منابع بازی کنیم، چاه های غیرمجاز شیره جان دشت ها را می گیرند و متاسفانه بین میزان تغذیه و برداشت آب دشت ها فاصله زیادی است.

وی گفت: دشت های حاصل خیز روز به روز از بین رفته و کویر می شوند حال آن که منابع حیاتی را باید حفظ کنیم.

وی افزود: حمایت دولت از روستایی و کشاورز باید بدون چون و چرا باشد.

مدیرعامل کانون روستازادگان سرزمین آفتاب هم در این جلسه گفت: سازمان های مردم نهاد در روستاها باید گسترش یابد و اگر این سازمان ها در روستاها نباشد روستاها سامان نخواهد گرفت ناصر صاحبی افزود: فاصله روستا و شهر روز به روز بیشتر می شود و به عنوان نمونه ارزش افزوده پول در شهر ۹برابر روستا است.

وی یادآور شد: روستا باید به جای پایانه تولید سامانه تولید باشد.

وی با اشاره به ۴۳سازمان مردم نهاد و ۱۶۱باشگاه کشاورزان در استان افزود: این باشگاه ها ۴۳ هزار عضو داشته و ۳۵۰هزار نفر جمعیت تحت پوشش دارد.

وی گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب در توسعه کشاورزی نیاز به نظام تعلیم و تربیت جوانان داریم.وی تاکید کرد: باید برای دانشجویان باشگاه کشاورزان جوان تاسیس شود در حال حاضر ۶۸ درصد بیکاران بین ۱۵ تا ۲۹ سال سن دارند که بخش عمده آنان هم تحصیل کرده اند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۵
اسماعیل شهبازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی